Educación y redes sociales / Education and social networks
- Una de las herramientas más poderosas en contra de la desinformación
- One of the most powerful tools against disinformation
Un creador de contenidos es básicamente una persona que se encarga de crear cualquier tipo de contenido en internet, ya sean artículos escritos, podcast o videos (Nieves, 2019; Un Creador, 2019), una de las motivaciones para el creador, es que es libre de utilizar su creatividad de la forma que mejor se adecue a sus habilidades y a los temas que quiera dar a conocer. En la actualidad, es muy común contar con los elementos necesarios, ya que se puede empezar solo con un computador, un celular y algunos programas o plataformas gratuitas. Lo principal es contar con una conexión a internet, aunque dependiendo del objetivo del creador, puede necesitar una conexión más rápida, en el caso de crear audios o videos, o una no tan rápida, en el caso ser solamente texto e imágenes. Una de las plataformas más comunes para crear contenidos son los blogs, que suelen ser de carácter personal, se organizan en orden cronológico y se actualizan de manera constante (Léxico, 2020; Pérez Porto & Merino, 2018), por otro lado, existen los vlogs o video blogs, que también se han convertido en una herramienta de aprendizaje (Rovati, 2019) y por último las páginas web (Cáceres, 2017; Docsity, 2014) que generalmente trabajan con texto e imágenes, pero en la actualidad también utilizan material multimedia.
Las redes sociales son sitios que permiten la comunicación entre personas o instituciones que comparten intereses comunes o vínculos entre sí, ya sean comerciales, de trabajo o de amistas, y buscan una comunicación rápida, sin límites físicos ni jerarquías (RD Station, 2017; Obeso, 2019), también permiten aprender de manera colaborativa sobre diversos temas, aunque hay que tener en consideración, que existen diferentes tipos de redes sociales de acuerdo con su temática, como pueden ser las horizontales y las verticales.
Las redes sociales horizontales, son las que no buscan tratar una temática específica, son de carácter general, están dirigidas a cualquier usuario y se centran en los contactos, en cambio, las redes sociales verticales, son las que buscan tratar un tema en específico y tienen como objetivo agrupar a los usuarios en torno a esa temática (MTK Digital, 2017; Navarro, 2015).
Es importante conocer los tipos de redes sociales, para que las personas interesadas en hacer divulgación científica o cualquier otro tipo de contenido puedan definir cuál se acerca más a sus habilidades y objetivos, también hay que considerar que algunas redes limitan el número de caracteres a escribir (Jiménez Cano, 2017), entonces hay que preparar contenido diferente para cada una de las plataformas.
Las generaciones actuales se denominan prosumer, son usuarios activos, dispuestos a comentar y compartir el contenido y no están limitados a ser consumidores pasivos que solo leen o ven videos como simples espectadores (RelaciónCliente, 2013; Rodriguez Martinez, 2013) y esto es bueno, tanto para los espectadores como para los creadores de contenido, ya que permite crear una comunidad en la que todos aprenden.
Hay que conocer, aunque sea de forma superficial, algunos conceptos sobre marketing digital, como pueden ser, el posicionamiento web gratuito o pagado, estos son una gran ayuda para dar conocer los diferentes materiales generados por el creador de contenidos. El posicionamiento gratuito se denomina SEO o Search Engine Opiminzation y tiene que ver con el posicionamiento en buscadores a través de palabras clave, en cambio el SEM o Search Engine Marketing es el posicionamiento pagado que funciona a través de comprar publicidad y una buena estrategia es la que combina ambas opciones (Quelinka, s.f.), aunque al final todo depende de los objetivos del creador. El posicionamiento en buscadores, ya sean del tipo general o temático como los que se encuentran dentro de las mismas redes sociales, es algo muy importante, ya que las personas tienden a entrar en los primeros resultados. Las redes sociales, cumplen una función muy significativa en este punto, ya que, en la actualidad, las personas tienden más a seguir a los sitios de su interés que a informarse directamente a través de las páginas oficiales.
Nan Palmero from San Antonio, TX, USA / CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)
Access to the uncontrolled information that is on the internet can be a double-edged sword, that is, there are many reliable sources of information, but at the same time, it is full of sites that generate false news just to attract visits, then make known different educational topics through social networks and the various platforms available on the internet, it is very important to attack disinformation and bring the public closer to the different areas of knowledge, especially with the creation of content aimed at a non-specialized audience.
A content creator is basically a person who is in charge of creating any type of content on the internet, be it written articles, podcasts or videos (Nieves, 2019; Un Creador, 2019), one of the motivations for the creator is that he is free to use his creativity in the best way possible. It suits your skills and the topics you want to publicize. Currently, it is very common to have the necessary elements, since you can start only with a computer, a cell phone and some free programs or platforms. The main thing is to have an internet connection, although depending on the creator's objective, you may need a faster connection, in the case of creating audios or videos, or a not so fast one, in the case of being only text and images. One of the most common platforms for creating content is blogs, which are usually personal in nature, are organized in chronological order and are constantly updated (Léxico, 2020; Pérez Porto & Merino, 2018), on the other hand, there are vlogs or video blogs, which have also become a learning tool (Rovati, 2019) and finally the web pages (Cáceres, 2017; Docsity, 2014) that generally work with text and images, but currently also use multimedia material.
Social networks are sites that allow communication between people or institutions that share common interests or links with each other, whether they are commercial, work or friends, and seek rapid communication, without physical limits or hierarchies (RD Station, 2017; Obeso, 2019), also allow collaborative learning on various topics, although it must be taken into account that there are different types of social networks according to their theme, such as horizontal and vertical.
Horizontal social networks are those that do not seek to deal with a specific topic, are general in nature, are aimed at any user and focus on contacts, while vertical social networks are those that seek to deal with a specific topic and They aim to group users around this topic (MTK Digital, 2017; Navarro, 2015).
It is important to know the types of social networks, so that people interested in making scientific dissemination or any other type of content can define which one is closest to their skills and objectives, it is also necessary to consider that some networks limit the number of characters to write (Jiménez Cano, 2017), then you have to prepare different content for each of the platforms.
Current generations are called prosumers, they are active users, willing to comment and share content and they are not limited to being passive consumers who only read or watch videos as mere viewers (RelacionCliente, 2013; Rodriguez Martinez, 2013) and this is good, for both viewers and content creators, as it allows creating a community in which everyone learns.
It is necessary to know, even if it is superficial, some concepts about digital marketing, such as free or paid web positioning, these are a great help to publicize the different materials generated by the content creator. Free positioning is called SEO or Search Engine Opiminzation and it has to do with search engine positioning through keywords, instead SEM or Search Engine Marketing is paid positioning that works through buying advertising and a good strategy is the that combines both options (Quelinka, sf), although in the end everything depends on the objectives of the creator. Positioning in search engines, whether of a general or thematic type such as those found within the same social networks, is very important, since people tend to enter the first results. Social networks play a very significant role at this point, since, nowadays, people tend more to follow the sites of their interest than to inform themselves directly through the official pages.
A content creator is basically a person who is in charge of creating any type of content on the internet, be it written articles, podcasts or videos (Nieves, 2019; Un Creador, 2019), one of the motivations for the creator is that he is free to use his creativity in the best way possible. It suits your skills and the topics you want to publicize. Currently, it is very common to have the necessary elements, since you can start only with a computer, a cell phone and some free programs or platforms. The main thing is to have an internet connection, although depending on the creator's objective, you may need a faster connection, in the case of creating audios or videos, or a not so fast one, in the case of being only text and images. One of the most common platforms for creating content is blogs, which are usually personal in nature, are organized in chronological order and are constantly updated (Léxico, 2020; Pérez Porto & Merino, 2018), on the other hand, there are vlogs or video blogs, which have also become a learning tool (Rovati, 2019) and finally the web pages (Cáceres, 2017; Docsity, 2014) that generally work with text and images, but currently also use multimedia material.
Social networks are sites that allow communication between people or institutions that share common interests or links with each other, whether they are commercial, work or friends, and seek rapid communication, without physical limits or hierarchies (RD Station, 2017; Obeso, 2019), also allow collaborative learning on various topics, although it must be taken into account that there are different types of social networks according to their theme, such as horizontal and vertical.
Horizontal social networks are those that do not seek to deal with a specific topic, are general in nature, are aimed at any user and focus on contacts, while vertical social networks are those that seek to deal with a specific topic and They aim to group users around this topic (MTK Digital, 2017; Navarro, 2015).
It is important to know the types of social networks, so that people interested in making scientific dissemination or any other type of content can define which one is closest to their skills and objectives, it is also necessary to consider that some networks limit the number of characters to write (Jiménez Cano, 2017), then you have to prepare different content for each of the platforms.
Current generations are called prosumers, they are active users, willing to comment and share content and they are not limited to being passive consumers who only read or watch videos as mere viewers (RelacionCliente, 2013; Rodriguez Martinez, 2013) and this is good, for both viewers and content creators, as it allows creating a community in which everyone learns.
It is necessary to know, even if it is superficial, some concepts about digital marketing, such as free or paid web positioning, these are a great help to publicize the different materials generated by the content creator. Free positioning is called SEO or Search Engine Opiminzation and it has to do with search engine positioning through keywords, instead SEM or Search Engine Marketing is paid positioning that works through buying advertising and a good strategy is the that combines both options (Quelinka, sf), although in the end everything depends on the objectives of the creator. Positioning in search engines, whether of a general or thematic type such as those found within the same social networks, is very important, since people tend to enter the first results. Social networks play a very significant role at this point, since, nowadays, people tend more to follow the sites of their interest than to inform themselves directly through the official pages.
Referencias / References:
Cáceres, D. (2017). "9 páginas en español que te van a hacer más inteligente y mucho más interesante". En Softonic. Recuperado de https://www.softonic.com/articulos/paginas-espanol-inteligente-interesante-soc
Docsity. (2014). Los 10 mejores sitios web para educadores y estudiantes de educación. Recuperado de https://www.docsity.com/es/noticias/ciencias-educacion/los-10-mejores-sitios-web-para-educadores-estudiantes-de-educacion/
Jiménez Cano, R. (2017). "Twitter amplía el límite a 280 caracteres por mensaje". En El País. Recuperado de https://elpais.com/tecnologia/2017/09/26/actualidad/1506399545_718901.html
Léxico. (2020). Blog. Recuperado de https://www.lexico.com/es/definicion/blog
MTK Digital. (2017). Redes Sociales Verticales y Horizontales. Recuperado de https://mkt-digital.com/redes-sociales-verticales-horizontales/
Navarro, L. (2015). Tipos de redes sociales: ¿cómo clasificarlas?. En Deusto Formación. Recuperado de https://www.deustoformacion.com/blog/redes-sociales/tipos-redes-sociales
Nieves, G.D. (2019). "Cómo un creador de contenido beneficia tu marca" en Postedin. Recuperado de https://www.postedin.com/blog/como-creador-contenido-beneficia-tu-marca/
Obeso, P. (2019). "Redes sociales: qué son, cómo funcionan, qué tipos existen y cómo influyen en las estrategias de Marketing". En Rock Content Blog. Recuperado de https://rockcontent.com/es/blog/que-son-las-redes-sociales/
Pérez Porto, J. & Merino, M. (2018). "Definición de Blog". En definición.de. Recuperado de https://definicion.de/blog/
Quelinka. (s.f.). ¿Qué es SEO y SEM? Diferencias y para qué sirven. Recuperado de https://www.quelinka.com/que-es-seo-sem-diferencias-y-para-que-sirven/
RD Station. (2017). Redes Sociales. Recuperado de https://www.rdstation.com/es/redes-sociales/
RelaciónCliente. (2013). El consumidor activo ha matado al usuario pasivo. Recuperado de https://www.relacioncliente.es/el-consumidor-activo-ha-matado-al-usuario-pasivo-19480
Rodríguez Martínez, L. (2013). "Prosumer: El perfil de un nuevo consumidor inteligente, activo y protagonista". En PuroMarketing. Recuperado de https://www.puromarketing.com/88/15790/prosumer-perfil-nuevo-consumidor-inteligente-activo-protagonista.html
Rovati, L. (2019). “Edutubers: los 21 mejores youtubers educativos para niños y adolescentes”. En Bebés y más. Recuperado de https://www.bebesymas.com/otros/edutubers-21-mejores-youtubers-educativos-para-ninos-adolescentes
Un Creador. (2019). "¿Qué es un creador de contenido?". En Creador de Contenido. Recuperado de http://www.creadordecontenido.com/los-creadores-de-contenido-y-su-trabajo/
Cómo citar este artículo:
Nocetti, F.A. (2020). "Educación y redes sociales". En NabbuBlog. Recuperado de http://nabbublog.blogspot.com/2020/03/educacion-y-redes-sociales-education.html
How to cite this article:
Nocetti, F.A. (2020). "Education and social networks". In NabbuBlog. Retrieved from http://nabbublog.blogspot.com/2020/03/educacion-y-redes-sociales-education.html
Cáceres, D. (2017). "9 páginas en español que te van a hacer más inteligente y mucho más interesante". En Softonic. Recuperado de https://www.softonic.com/articulos/paginas-espanol-inteligente-interesante-soc
Docsity. (2014). Los 10 mejores sitios web para educadores y estudiantes de educación. Recuperado de https://www.docsity.com/es/noticias/ciencias-educacion/los-10-mejores-sitios-web-para-educadores-estudiantes-de-educacion/
Jiménez Cano, R. (2017). "Twitter amplía el límite a 280 caracteres por mensaje". En El País. Recuperado de https://elpais.com/tecnologia/2017/09/26/actualidad/1506399545_718901.html
Léxico. (2020). Blog. Recuperado de https://www.lexico.com/es/definicion/blog
MTK Digital. (2017). Redes Sociales Verticales y Horizontales. Recuperado de https://mkt-digital.com/redes-sociales-verticales-horizontales/
Navarro, L. (2015). Tipos de redes sociales: ¿cómo clasificarlas?. En Deusto Formación. Recuperado de https://www.deustoformacion.com/blog/redes-sociales/tipos-redes-sociales
Nieves, G.D. (2019). "Cómo un creador de contenido beneficia tu marca" en Postedin. Recuperado de https://www.postedin.com/blog/como-creador-contenido-beneficia-tu-marca/
Obeso, P. (2019). "Redes sociales: qué son, cómo funcionan, qué tipos existen y cómo influyen en las estrategias de Marketing". En Rock Content Blog. Recuperado de https://rockcontent.com/es/blog/que-son-las-redes-sociales/
Pérez Porto, J. & Merino, M. (2018). "Definición de Blog". En definición.de. Recuperado de https://definicion.de/blog/
Quelinka. (s.f.). ¿Qué es SEO y SEM? Diferencias y para qué sirven. Recuperado de https://www.quelinka.com/que-es-seo-sem-diferencias-y-para-que-sirven/
RD Station. (2017). Redes Sociales. Recuperado de https://www.rdstation.com/es/redes-sociales/
RelaciónCliente. (2013). El consumidor activo ha matado al usuario pasivo. Recuperado de https://www.relacioncliente.es/el-consumidor-activo-ha-matado-al-usuario-pasivo-19480
Rodríguez Martínez, L. (2013). "Prosumer: El perfil de un nuevo consumidor inteligente, activo y protagonista". En PuroMarketing. Recuperado de https://www.puromarketing.com/88/15790/prosumer-perfil-nuevo-consumidor-inteligente-activo-protagonista.html
Rovati, L. (2019). “Edutubers: los 21 mejores youtubers educativos para niños y adolescentes”. En Bebés y más. Recuperado de https://www.bebesymas.com/otros/edutubers-21-mejores-youtubers-educativos-para-ninos-adolescentes
Un Creador. (2019). "¿Qué es un creador de contenido?". En Creador de Contenido. Recuperado de http://www.creadordecontenido.com/los-creadores-de-contenido-y-su-trabajo/
Cómo citar este artículo:
Nocetti, F.A. (2020). "Educación y redes sociales". En NabbuBlog. Recuperado de http://nabbublog.blogspot.com/2020/03/educacion-y-redes-sociales-education.html
How to cite this article:
Nocetti, F.A. (2020). "Education and social networks". In NabbuBlog. Retrieved from http://nabbublog.blogspot.com/2020/03/educacion-y-redes-sociales-education.html